2010-04-01

Vart tog tanken om lärarna som läroplans- och kursmakare vägen?

Jag har sett igenom de nya kursplanerna. De är lättlästa och tydliga och de verkar alldeles förnuftiga och riktiga. De kommer säkert att främja likvärdigheten. Men är de inte rätt omfattande och visst liknar de nästan en innehållsförteckning till en lärobok!

Jag undrar: Vart tog tanken om lärarna som läroplans- och kursmakare vägen? Det var väl ändå en rätt så klok tanke att på det sättet vidga lärarnas professionella bas. Att få tänka till vilka delar ett ämnesområde innehåller och hur de kan ordnas i förhållande till individens utveckling och aktuella omvärldsförändringar är väl ändå kärnan i den didaktiska kompetensen? Och med en sådan vidgad kompetens kanske vi på lite längre sikt skulle slippa från alla psykologiska personlighetsanalyser i åtgärdsprogram och skrifltliga omdömen. I stället skulle vi se mer av didaktiska eller utbildningsvetenskapliga analyser med utgångspunkt i skolans ämnesinnehåll.

3 kommentarer:

  1. Tänk så olika man kan läsa samma texter. Jag läste och fann de nya ungefär lika otydliga och med lika mycket tolkningsutrymme som de gamla. Formuleringar som 'viss komplexitet' kan ju faktiskt innebära ungefär vad som helst, allt utifrån lärarens egen grad av ämneskunskap, erfarenhet och tyckande.

    SvaraRadera
  2. Som SO-lärare anser jag att de nuvarande kursplanerna är ett utmärkt verktyg, förutsatt att man har en kontinuerlig diskussion kring betyg och bedömning på sin enhet. Jag tror att det är här det brister många gånger; det finns en vana av att sköta sitt. Trots att Sarason skrev sina tankar kring "skolekologi" för flera decennier sedan är tankarna högaktuella även idag som jag ser det. Sambedömning är helt enkelt inget som sker i någon större utsträckning.

    Jag har också sett utkastet och visst kan de nya formuleringarna öka likvärdigheten men utan ett professionellt samtal kommer det säkerligen att klagas vidare, både från pedagoger och fackförbund.

    /Daniel Nordholm

    SvaraRadera
  3. Likvärdighet är solans heliga graal: alla letar efter den, ingen finner den. ;-) Jag tycker att det är en intressant, förväntad och delvis tveksam förändring som sker nu när fokuset flyttas från elev/lärande till stoff/standarder i kursplanerna. Ett är dock säkert fokuset kommer skifta igen, en vacker dag. :-)

    SvaraRadera